Dressyr på Hebbe

 Hebbe ser ju inte ut som en "riktig" dressyrhäst utan mer hopphäst-stuket med de långa benen, lite kantiga rumpan och den där underhalsen (rätt trött att folk ska tala om hur min häst ser ut -jag vet) även om jag tycker att han verkligen börjat musklat om sig nu. Han får jobba hårdare eftersom han inte har helt rätt förutsättningar, men oj vad han verkligen försöker göra rätt och kämpar. Älskade häst <3

Hela tiden måste jag tänka nosen fram. Han knäpper av så otroligt lätt, även om det nu verkligen börjar bli bättre. Han är känslig i munnen så jag får knappt hålla i honom, vilket gör det svårt att få ett bra stöd samt att kontrollera takt och tempo. Svårt med enkla byten framförallt nu då eftersom han inte gillar att jag måste ta i honom. Ska vi då tala om skänkeln? Den hänger mest där kan jag meddela, (vilket påverkar min sits negativt). Han rids med 90 % vikt- och sitshjälper. Vilket inte riktigt räcker till nu med svårare rörelser, så då blir det mer skänkel. Försöker rida mer bakifrån nu för formens skull, men så svårt när han är så känslig och rinner iväg eftersom jag inte får hålla mycket alls i handen. Roger prata lite i början om hur tjej-ryttare har en tendens till att rida för mycket med handen (hålla i handbromsen för att sedan lägga på gasen). Kände att jag blev lite dragen över en kam och tror att Roger plockade ut mig i från det facket sen? Övergångar ner en gångart (trav-skritt/galopp-trav) gör jag bara med vikt/sits, vilket jag fick beröm för. 

Vi red igenom msv c2, vilket jag inte gjort innan så min insats blev inte den bästa kände jag. Höger sluta är svårast av travskolorna. Öppnorna satt rätt bra! Bakdelsvändningar? Hade behövt 30min med jobb på bara dem!.. Jag som gör fel så inte lätt för H. Travökningarna ska jag ta bort skänkeln helt i och bara skjuta på med sätet, trodde jag gjorde det haha men blev verkligen skillnad när jag tänkte på de! Och sen de där enkla bytena... Ja vi får traggla på helt enkelt! Kul med nya utmaningar iaf då LA började kännas rätt simpelt (rörelse mässigt). 

Finns en kort film på min instagram från träningen; rebeccablocher heter jag där. 
Denna bild är från 2012/13 tror jag? Rider faktiskt på kandar här! Det hänger på kroken i stallet och dammar nu. Kanske kanske att jag någongång i framtiden får användning för det igen?... 

Kommentera här: